Højlyngsstien

Bornholm i Påsken d. 25-31 marts 2021

Vi gik ombord på natfærgen fra Køge torsdag aften. Ørepropper i. Buff over øjnene. Godnat og sov godt.

Godmorgen Bornholm

Det er virkelig nemt og billigt at komme til Bornholm.

Jeg er forelsket i Bornholm og er derovre flere gange om året. Denne gang skulle den nye Højlyngsti, som går ind igennem landet, udforsket.

Vi ankommer i Rønne, fredag morgen ca. kl. 6. Busserne går lidt over, men de venter på de rejsende fra færgen. Så god tid. Billetterne blev bestilt på BAT app’en.

Højlyngsstien går mellem Sandvig til Årsdale.

Sandvig

Vi valgte at starte i Sandvig, hvor vi lavede kaffe og morgenmad, inden vi kridtede vandrestøvlerne.

Hvis du tænker ”Hvis jeg starter oppe, så går det ned af bakke hele vejen til Åsdale” så tager du grueligt fejl. Vi omdøbte den ret hurtig til ”Baller af stål” stien. I guder, den er kuperet. Vi konstaterede at bakker ikke kun er en optisk illusion.

Nogle har det som et mål at gå en rute så hurtigt som muligt. Det har vi ikke. Vi er der for at nyde turen. Sætte tiden i stå. Mærke, lytte og være. Hverdagen venter troligt derhjemme. Ingen grund til at skynde sig hjem.

Det er stadig koldt, så den tunge vintersovepose og vintertøjet må med, plus der er ikke mulighed for indkøb på turen, så vi har alt mad med hjemmefra = en rigtig tung taske. Omkring 18-20 kg. Nope, intet UL her.

Dag 1 valgte vi at gøre til en kort dag. Af flere grunde. Sent i seng og tidlig op, på færgen.

Ravndalen

Vi har en tendens til at være vældige kæphøje de første dage, og brænde alt krudtet af. Overnatning, enten kunne vi gå ca. 8 km eller over 20 km. Vi valgte at stoppe ved middagstid ved Ravnedalen shelter. Hvor også Danmarks eneste fugleedderkop bor :/ Den så vi heldigvis ikke noget til.

Dag 2 bød på 1. del asfalt fra morgenstunden. På hele ruten, var der ca. 3 x 3 km med asfalt. Resten var skov- og trampestier. Turen ligger virkelig godt. Nok svært at finde en så lang rute i Danmark, med mindre asfalt og så lidt civilisation. Vi overnattede på en primitiv teltplads i Rø Plantage, efter ca. 20 km. Det regnede fra kl. 17 så aften blev tilbragt under tarpen med god tid til at reflektere lidt over livet.

Dag 3. Imponeret over at det kuperet terræn forsætter. 2. del asfalt Nogle bakker er lange og seje, andre korte og virkelig stejle. ”Syre pause” bliver en ting. Vi kommer forbi Rytterknægten. Køber en sodavand, fyldt vand. Skiftet tøj. Senere når vi Ekkodalen. Ingen tarteletter. Der er stadig corona lukket. Vi køber en kop varm kartoffel porre suppe, ved den lille kiosk. Smager himmelsk. Vi stopper efter ca. 15 km ved Hareløkkerne sheltere. Total luksus, med varmt toilet. Tid til lige at få alt tøjet af og besigtige riges tilstand. Tæge tjek mm.

Dag 4. Lidt mere flad dag. Mere mudder. Igennem bison okse indhegningen, men så desværre kun spor og lort. Jeg har set dem, så var ganske tilfreds. De er nogle virkelig store dyr. Vi holdt kaffepause, men lige ved udgangen. Spænding under trygge forhold.

Her kunne vi godt have valgt at gå hele vejen til Årsdale, men som sagt… ingen grund til at skynde sig hjem, så vi stopper efter ca. 10 km ved Pedersker jagthytte. Der er et ret populært sted, for de lokale. Der blev holdt fødselsdag og hygget med bål. Senere på aften fik vi selskab af en anden vandrer. Som altid, super hyggeligt.

Dag 5. Turen er officielt 67 km, så der er omkring 14 km tilbage. Vi undervurderede nok lidt den sidste etape. De første 5 km var virkelig vådt. Vi hoppede fra græstot til græstot. Turen går ind igennem Paradisbakkerne. Der er en grund til Bornholm kaldes mini Sverige. Turen slutter af med de sidste 3 km på asfalt. Reddet af udsigt til vandet. Benene er stive. Fødderne er trætte.

Egentlig havde vi i tankerne at gå til Svaneke og tage en overnatning i en baghave, men dag de lover heldags regn, dagen efter. Tager vi til Svaneke. Bliver testet. Køber lidt røg og når færgen hjem kl. 17.

Hele turen har budt på helt fantastisk natur. Stort set klipper hele vejen. Som de siger, ruten er ikke den korteste, men den flotteste. Jeg er fan. Mega fan. Glæder mig til at gå den, når alt er sprunget ud. Den kunne sagtens kombineres med kyststien. Fx ved at følge kyststien med uret, op til Hammerhus. Følg Højlyngstien ned igennem til Årsdale, og så nordpå igen ad kyststien mod Hammeren.

Der er ret mange vandposter på vejen. Jeg havde dog alligevel valgt at tage et vandfilter med. Vi brugte det et par gange, også for ikke at slæbe på for meget vand af gangen. Selvom det er koldt, er det vigtigt at få rigeligt med vand. Ellers står den på “tømmermænd” når jeg kommer hjem.

Vandfilter på vandblære

Vi kom ikke forbi særlig mange huse, men jeg håber da at dem som ligger på vejen, måske kunne få lyst til at sætte en køleboks ud, fx med en juice brik, lidt snack mm. Det havde været lækkert. På denne tur mærkede jeg tydeligt hvor vigtigt det er at få nok at spise, og hvor meget humøret var påvirket. Når tankerne begyndte at blive lige så tunge som tasken, holdt vi snack pause og så fløj vi afsted igen. Så fedt med tid til at mærke og lytte. Både til den ydre natur og vores indre natur.

Jeg går gerne turen igen.

Andre gode links

Læs om min tur rundt om Bornholm her