Make more spoons

Skab merværdi i dit liv

 

Du har måske hørt om The Spoon Theory af Christine Miserandino. Du kan finde hendes historie her, og den er helt klart værd at læse. (Den er på engelsk)

Hun beskriver hvordan man som kronisk syg, hver morgen vågner op med et antal skeer. Raske mennesker har alle de skeer, de har brug for. Os med kronisk sygdom har et begrænset antal.

Så hver dag skal vi tælle vores skeer, planlægge dagen og træffe valg som raske mennesker slet ikke vidste eksisterede. Alt hvad vi gør, koster. Fra det øjeblik vi slår øjnene op om morgen, til vi lukker dem igen.

Så hvordan kan vi lave flere skeer, skabe mere energi, skabe en merværdi.

Hver dag har jeg fokus på

”Hvordan kan jeg skabe mere energi?”

Hvad kan jeg gøre i dag, som giver mig mere energi? Hvad kan jeg gøre i dag, som ændre min energi, til at være bare en lille smule lettere, lysere og mere levende.

Her kommer mine bud, på hvad du selv kan gøre.

Morgenstund. I det øjeblik min bevidsthed vågner, før jeg når at åbne øjnene, så gør min hele krop bare voldsomt ondt, ligesom hver celle er en knyttet knytnæve. Min allerførste tanke er ofte ”AV.. Det bliver en laaaaang dag”. Jeg har endnu ikke helt forstået hvorfor og hvad der sker, men min erfaring er at hvis jeg bliver liggende lidt, så letter smerten.

Jeg har i mange år bare stået op, midt i alle smerterne. Bare op og i gang, men med en følelse af ” langt latterligt lorte liv” Ja, det kan måske lyde voldsomt, men tro mig… den sætning kan kører som et mantra i ens hoved når man er kronisk syg. Derfor det er så sindssyg vigtigt at have fokus på dine tanker og få drejet dem i en positiv retning.

Så nu jeg bliver altid liggende. Mærker min krop, hver del af den. Mærker den giver slip. Mærker smerten letter. Tænker på alt det dejlige der skal ske i løbet af dagen. Smiler og siger, ”Tak Tak Tak, for en ny og dejlig dag” og SÅ er jeg klar til at åbne øjnene. En ny og dejlig dag venter. Selvfølgelig springer jeg ikke bare ud af seng, hoppet i tøjet… totalt smertefri, men mit udgangspunkt er mere positivt.

Jeg har skabt en ske, en merværdi.

Træning. For mange år siden, sagde en læge til mig at jeg ikke måtte træne pga. fibromyalgien, det ville bare gøre det hele meget værre. Men med tiden har jeg fundet ud af at hvis jeg træner fornuftigt, så skaber det en merværdi. Læs mere om min træning her

Min kost. Det er vist efterhånden alment kendt at vi virkelig kan rykke med vores kost. Jeg har ikke en endegyldig sandhed for alle. Jeg har prøvet mange retninger for at finde den som passer til mig og jeg er landet hos Pernille Damore. Så hvis ikke du har fokus på kosten, så vil jeg absolut anbefale dig at begynde at få det. Opsøg viden og bliv inspireret. Jeg ved, at jeg med rette kost kan skabe flere skeer. Jeg ved ikke hvilken retning der er den rette for dig. Der må du ligesom jeg har gjort, prøve dig frem. Find inspiration. Mærk efter. Det er okay, at dreje i forskellige retninger, der er kun en sand retning og det er din. Jeg har skrevet lidt om min kost her.

Sove/hvile. En måde jeg skaber flere skeer på er at sove. Jeg sover til middag. Jeg hviler mig ikke bare på sofaen med et tæppe over. Jeg går i seng. Ned med mørklægningsgardinerne, af med tøjet og under dynen. Jeg sover en time til middag hver dag, med meget få undtagelser. Jeg er simpelthen et nyt og bedre menneske bagefter… i hvert fald nyt ?

Selvfølgelig hviler jeg mig også i løbet af dagen. Faktisk er hele min dag, en vekslen mellem aktivitet og hvile. For mig kan hvile fx være at sidde med en kop te og en god bog. Nogle gange bare en kop te, da mine øjne ikke altid fokusere så godt og min koncentration til tider er temmelig mangelfuld. Det følger med.

Noget jeg igennem mange år har haft meget glæde af er meditation. Nogle gange med en guidet meditation, andre gange bare en meditation i stilhed. Meditationer kan du finder både på nettet, som app og på cd’er. Hvem og hvad der lige passer til dig, det ved kun du.

Yoga/vejrtrækning. Jeg går også til yoga en gang om ugen hvor vi laver vejrtræknings øvelser, meditation og selvfølgelig skøn yoga. Jeg har fundet et sted som passer perfekt til mig, og min krop. It makes a looooot of spoons.

Hvis ikke du er til ud af huset aktiviteter, så findes der rigtig mange gode videoer på nettet. Der er også lavet nogle gode apps til fx vejrtræknings øvelser. Jeg er glad for BreathAir. Det er en box vejrtræning, som helt simpelt går ud på du trækker vejret ind og tæller til fx 4, holder vejret tæller til 4, puster ud tæller til 4, holder vejret og tæller til 4. Ligesom hvis du tegner en firkant. Ind. Hold. Ud. Hold. Prøv at gøre det i ca. 5 minutter hver dag. Det skaber en bevidsthed. En ro og du får trukket vejret helt ned i maven. 

Både din træning og din kost, skal være noget du synes er sjovt. Noget som giver mening for dig. Du kan ikke bare adoptere andres livsstil, men du kan lade dig inspirer.

Sauna. Ca. en gang om ugen tager jeg i sauna. Det har jeg efterhånden gjort i mange år. I en time render jeg ind og ud af saunaen i den lokale svømmehal. Jeg har efterhånden lavet det til et helt ritual, med body skrub, hårkur og lidt at spise. Det er virkelig vigtigt at du har spist og drukket fornuftig i løbet af dagen, for ellers kan du godt blive virkelig dårlig. Jeg har gjort det i over 5 år og har aldrig oplevet at blive utilpas, men jeg er også meget opmærksom, mærker efter og sørger efter at drikke rigeligt med vand og tager kolde bade… Jeg kan være helt stiv og øm i mine muskler, så jeg næsten ikke kan få mit tøj af. Efter en time er jeg blødgjort og træt, men træt på sådan en skøn og behagelig måde.

Naturen. Der henter jeg mange skeer. Bare det at være ude. Ude i den friske luft. Mærke vinden. Høre fuglene. Duftene. Se skyerne bevæge sig. Lyden i træerne. De små insekter. Alt emmer af liv. Få følelsen af, at vi alle er ét. Forbundet. Det behøver ikke være lange gåture, det kan bare være på en havestol på terrassen. Bare mærke roen sænker sig. Luften helt ned i lungerne. Blodet der bliver iltet. Livs energien kan flyde frit.  

Positive mennesker.Omgive mig med inspirerende og positive mennesker. Selvom jeg også bruger skeer på det sociale, så er der bare stor forskel på om jeg er sammen med mennesker som negative, fordomsfuld, fastlåste i eget liv. Mennesker som har deres lange snabel nede i min energi tank og suger løs, eller om jeg er sammen med mennesker som hviler i sig selv, sprudler, griner, giver af et rent hjerte.

Aften ritual.For ligesom at slippe dagen, på en god måde så ikke min hjerne ligger og spekulere over alverdens unødvendige ting, så skriver jeg lidt. Jeg skriver 5 ting som jeg har værdsat i løbet af dagen. Selvom det har været en lidt “tung” dag, så er der altid noget at få øje på. Jeg skriver også, hvad de ting har fået mig til at føle. Elsket. Rørt. Tryg osv. Vi kan nemlig godt lave sådan en liste med vores hjerne, men vi skal også kunne mærke det.

Inspirer andre. En anden ting som for mig skaber en merværdi, det er at skrive disse blog indlæg. Dele det jeg har på hjertet. Dele de tanker jeg gør mig om livet, mit liv. Dele de erfaringer livet har givet mig. I håb om at bare et enkelt menneske derude, kan føle sig inspireret. Det giver mig så meget tilbage. Men jeg er også meget bevidst om kun at give, når jeg selv er fuld. Jeg giver ikke af en halvtom tank. Jeg skriver kun disse indlæg når jeg er inspireret til det. Når jeg er i det rette “skrive mood”. Ellers fungere det simpelthen bare ikke.

Så hermed en lille invitation til at blive mere bevidst om hvilken handlinger der skaber en merværdi i dit liv. Find ind til det der fylder dig med glæde, energi og livsgnist. Skriv gerne helt fysisk, Old Style med blok og blyant en liste over de ting i dit liv, som du allerede ved, tilfører dit liv mere energi. Når først du starter på at gøre de ting, mere bevidst, helst hver dag… Så vil listen blive længere og længere, og du vil genfinde din egen indre power. Din egen indre skaber.

Sæt i gang, der er et liv der skal leves og det venter kun på dig

Jeg vil meget gerne høre om hvordan du skaber en merværdi i dit liv, så skriv gerne en hilsen nede i kommentar, også gerne hvis du fandt dette indlæg inspirerende.

Jeg ønsker dig alt det bedste.
Ha’ en fortsat skønherlig dag

Læs mere om mig og min krop her…

Læs mit indlæg om Energi ind og ud af huset her

Del gerne. Sharing is caring <3Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

4 kommentarer


  1. // Svar

    Tak for dit meget åbne indlæg om dit arbejde med at få et godt liv, der er meget inspiration at hente, også selvom man ikke lider af en kronisk sygdom, og derfor netop har meget nemmere ved at opnå et godt liv, og aktivt liv, men glemmer ofte at andre ikke har de samme muligheder, og ikke udnytter sine egne.


    1. // Svar

      Tak for din søde hilsen <3


  2. // Svar

    Så fantastisk indlæg ??? og 1000 tak for at du deler, og håber at det kan være inspiration til andre, om de så har raske eller aj.

    Som du finder jeg stor glæde og energi i naturen og med naturen. Jeg nyder stille gåture, at meditere og dyrke yoga under åben himmel.

    Jeg har også fokus på stillet og vejrtrækning, at komme helt ned i maven, mærke og finde roen. Det starter inden jeg står op og ud af sengen, når jeg er i bad, går, sider, laver mad, spiser mad, sammen med andre, køre bil osv. Larmer min krop eller tanker for meget, bliver der fyldt mere på af stille pauser.

    Jeg nyder at lege med farver, male billeder ud fra intuitionen eller det jeg for kanaliseret, indrettet af hjem, og anrette mad i smukke farver. Jeg nyder kunst også den som naturen på naturligvis skaber af sig selv.
    Jeg nyder også at være i nærende og kærlige relationer, hvor åbenhed, glæde, nysgerrighed og det positive er i højsæde. At kunne snakke, grine og græde i fuld tillid.
    Jeg finder også livsgælde ved at kunne være, støtte og hjælp andre i og på deres vej, med eller uden orakel kort.
    ❤️


    1. // Svar

      Tak Catharina, for din skønne hilsen.
      Det er dejligt, når vi finder ind til og bliver bevidste om hvad der bringer glæde i vores hverdag.

Skriv et svar til Catharina Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *