Min træning

Træn fornuftigt. Træn med omtanke.

For mange år siden, sagde en læge til mig at jeg ikke måtte træne pga. fibromyalgien, det ville bare gøre det hele meget værre. Han havde ret, men samtidigt var det også helt forkert.

I mange år trænede jeg slet ikke, fordi jeg altid var ødelagt en uge efter. Men efterhånden som jeg fik snakket med andre læger, fysioterapeuter, ernæringsterapeuter mm. begyndte jeg at få sporet mig ind på hvad det egentlig er der sker med min krop. Det gør at jeg har fået en forståelse for hvorfor det altid gik galt.

Jeg spiste forkert og jeg trænede for hårdt.

Helt tilbage da jeg startede med at træne, trænede jeg ”ingenting”. I meget kort tid og uden modstand. På crosstræneren gik 30 sekunder, så måtte jeg stoppe. Ro maskinen, 20 sekunder, helt uden modstand.Løbebåndet, få minutter ved meget lav hastighed.Osv osv… og nej, det var sg ikke fedt… Jeg gav op 1000 gange. Men ligeså mange gange jeg har givet op, ligeså mange gange har jeg kæmpet mig tilbage. Uanset hvor spild af tid jeg følte det var, fordi jeg måske kun kunne træne i 10 minutter, så tog jeg af sted…. Men jeg kunne bare ikke rykke mine grænser særlig meget.

Så begyndte jeg at ændre min kost. Det har også været og er stadig en rejse at finde ud af hvad der passer bedst til mig. Men jeg startede med at finde inspiration i paleo, senere er jeg gået over til at leve vegetarisk. (læs mere her)Hvilket giver rigtig god mening for min krop og derfor også for min træning. Det min krop er rigtig dårlig til er at håndtere syre. Den kan simpelthen ikke skille sig af med det, så ophober det sig i mine muskler og giver øget smerter. Og det er uanset om jeg spiser syredannende mad eller træner så det syre til.

Syre er no go.

Kød er syredannende. Grøntsager er basedannende. Sådan skåret helt ind til benet.

Men selvom du ikke lever vegetarisk, så kan du godt træne… Du skal bare lære at forstå din krop, træne fornuftigt og så skal du lytte og respekterer.

Når jeg træner på løbebånd, så kan jeg gå og gå, i det øjeblik jeg begynder at løbe, så kan mit kredsløb ikke følge med og det bryder sammen. 10-20 sekunder, så er mine ben så syret til at jeg knapt kan stå på dem. Og det er der simpelthen en helt naturlig forklaring på. Når jeg går, så kan mit kredsløb nå at fjerne affaldsstofferne og tilføre ilt til musklerne. Men ved den mindste spidsbelastning så lukker det ned. Helt ned.

Så kodeordet for min træning ”nul syre” også selvom det gør, at jeg kun kan lave en øvelse i få sekunder og med meget lidt eller helt uden modstand. Men med vedholdende stædighed, så rykker grænserne sig for hvornår det begynder at syre.

Da jeg begyndte at forstå og respektere det, så gik det stille og roligt fremad. Selvfølgelig har jeg perioder med tilbagegang og jeg har siddet på motionscyklen med tåre ned af kinderne, fordi jeg fra den ene dag til den anden, blev slået tilbage til stenalderen igen. Sådan er det bare. Op på hesten igen. Og uanset hvor surt det end lyder, så træner man bare ”ingenting” igen. Lytter og respektere sin krop.

Hvis jeg kæmper mig igennem en træning, fordi jeg partout vil træne som jeg plejer, så knækker filmen. Så kan jeg ikke træne i flere uger, og så er det først fuldstændig spildt. Når jeg derimod lytter og respektere, træner som dagen tillader, så kan jeg træne igen nogle dage efter og så er jeg hurtigere tilbage på sporet igen.

Hvis du træner så hårdt at du ikke kan træne i en uge, så har din træning været spildt.

Selvfølgelig kan du vælge at starte med at give op og slet ikke træne. Men min erfaring er bare at det giver flere smerter. Når du ligger eller sidder stille, så bliver dine muskler stive og kan ikke transportere affaldsstoffer væk. De hober sig op = flere smerter. Så selvom du kun måske kun kan gå 100 meter, så gør det. Så kan du måske ugen efter gå 120 meter. Gør det du kan uanset, hvor lidt det er.

Efter at have trænet fornuftigt i flere år, fik jeg mod på en udfordring. Jeg skal til sommer gå Bornholm rundt sammen med min søn. Jeg har aldrig vandret før, men jeg havde bare en vanvittig lyst til det. (følg os her)

Jeg lagde en plan for min træning. Startede med 5 kg på ryggen og 500 meter. 3 gange om ugen. Derudover har jeg et træningsprogram. Øvelserne er lavet sammen med fysioterapeuten, men jeg træner selv. Øvelserne har selvfølgelig fokus på styrke, men ikke mindst stabilitet. Jeg træner ikke særlig meget med store maskine, fx benpres. Jeg træner med elastikker.Jeg træner op og ned stigninger på stepbræt, gå på løbebånd osv.Jeg kan godt mærke, at jeg har en helt anden motivation. Det er fedt at have et mål. Selvfølgelig er der uger, hvor jeg ikke kan øge modstand/vægten/distancen osv, men i stedet for at bande de uger langt væk, være sur og bitter, så har jeg sluttet fred med det. Jeg lytter og jeg respekterer.

Jeg håber at du, uanset fysiske udfordringer har fået mod på at gøre noget godt for din krop. Den vil dig gerne, når bare du lytter ?

Læs mere om mig og min krop her…

Del gerne. Sharing is caring <3Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

1 kommentar


  1. // Svar

    Tak for god inspiration ☺

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *